† † Twee schilderijen gesigneerd "Vincent", gevonden in 1942 Engelse versie van dit document

Twee schilderijen gesigneerd "Vincent", gevonden in 1942

Zoals zo vele zakenlui en industriŽlen in de vorige eeuw verzamelde Gerard R. (1895 Ė 1961) uit liefhebberij schilderijen, etsen en tekeningen.
Hij had er goed kijk op maar kon zich niet veroorloven om kostbare werken te kopen. Daarom is het merendeel van de verzameling ongesigneerd werk van goede kwaliteit, waarin soms de stijlen van grote meesters zijn te herkennen. Werken van de bekende franse impressionisten zijn er niet bij, die waren toen al voor hem onbetaalbaar.

Een uitzondering hierop zijn twee schilderijen die wel gesigneerd zijn en wel met "Vincent".
Die kocht hij in 1942. Bij de aankoop werd hem verteld dat de werken geschilderd waren door de toen vrijwel onbekende Vincent van Gogh, waarvan het werk toen nauwelijks waarde had. Het zijn twee stadsgezichten ( in Parijs? ) op dezelfde locatie: een markt vanuit twee richtingen geschilderd. De stijl en de heldere lentekleuren lijken wat op de stijl van rond 1850, maar doen meer denken aan de franse impressionisten.
De twee signaturen hebben veel overeenkomst met Vincent van Gogh's signaturen in de periode tussen 1884 en 1889.

Van Vincent van Gogh is bekend dat hij na zijn aankomst in Parijs in 1886 door zijn broer Theo werd geÔntroduceerd in de kring van de impressionisten en toen met verschillende schilderstijlen geŽxperimenteerd heeft voordat hij de stijl ontwikkelde die we zo goed van hem kennen uit zijn latere werk. In zijn Parijse periode (maart 1886 Ė februari 1888) ondergaan de kleuren op zijn pallet duidelijk de invloed van de impressionisten. Hij maakte er ruim 200 schilderijen, waaronder gezichten van Parijs, vooral op Montmartre. Veel werk van hem was onverkoopbaar en is verloren gegaan of zoek geraakt.
www.vangoghgallery.com/misc/later.html:
"By early 1886, he had moved to Paris to live with his brother Theo. Here Vincent was immersed in a centrifuge of modern art from the impressionist and post impressionists. Van Gogh quickly dropped the dark colors he had used to create The Potato Eaters after discovering the palette to be horrendously out of date. He adopted the brighter more vibrant colors with ease and began experimenting with the techniques he saw in the art of the impressionist and post impressionists."

De verzameling schilderijen, etsen en tekeningen van Gerard R. is door zijn zoon intact gelaten en nooit gepubliceerd. Ook de nu overleden zoon heeft de verzameling intact gelaten en nooit gepubliceerd, en heeft in zijn testament de hele verzameling vermaakt aan een goede vriend.
Het bovenstaande kan op onderdelen geverifieerd worden met documenten en notarisverklaringen.

De foto's van de beide schilderijen zijn in september 2006 beoordeeld door experts van het Van Gogh Museum en van het Louvre.
Beiden herkenden er niet de stijl van Vincent van Gogh in.
Maar de vraag blijft toch: Wie schilderde deze werken ? †††††† †††††† †††††† †††††† †††††† †††††† †††††† ††††††Info : HansLeibbrandt@onsbrabantnet.nl


Work 1, Oil on canvas. 53 x 64 cm and its signature. †††††††††(Click in the photos to see them full size, in a new window)



Work 2, Oil on canvas. 53 x 64 cm and its signature.



The signatures on the works 1 and 2, and two signatures of Vincent van Gogh. (Paris, February-March, 1887) and (Arles, March, 1888 )



Vincent van Gogh: Lane at the Jardin du Luxembourg. Oil on canvas. 27.5 x 46.0 cm. Paris: June-July, 1886